Teknoloji

42 yıllık bilgisayar Sinclair ZX Spectrum’daki Ray Tracing mucizesi

1980’lerin efsanevi ev/oyun bilgisayarı Sinclair ZX SpektrumuBoş yere efsane olmadığını kanıtlayan bir haber okumak üzeresiniz.

Artık grafik kartı, Nvidia, GPU gibi kavramların kalmadığı ve 42 yıl önce üretilen Sinclair ZX Spectrum bilgisayarların Ray Tracing işlemi yapabilme yeteneğine sahip olduğu anlaşıldı. Işın izleme Oldukça gerçekçi ışık, gölge ve yansıma efektleri oluşturarak video oyunlarının oldukça gerçekçi görünmesini sağlayan bir teknolojidir ancak süreç, grafik kartları için son derece zorludur. Ancak bu teknolojiyi çalıştırmak için çok güçlü oyun bilgisayarları ve donanımları gerekiyor.

42 yıllık bir bilgisayarın bu teknolojiyi çalıştırmasını beklemek elbette ki bir temennidir ve hatta söz konusu bilgisayarın yanmasına, patlamasına dahi sebep olabilir. Bırakın 42 yıllık bilgisayarı, 3-5 yıllık bilgisayarlar bile Ray Tracing işlemlerini çalıştırmayı reddediyor.

Ancak Sinclair Research’ün 1982 yılında piyasaya sürdüğü efsane oyun bilgisayarı ZX Spectrum’a küçük bir müdahalede bulunan Google Zürih’in kıdemli yazılım mühendisi Gabriel Gambetta bu efsanevi bilgisayarın ışın izleme teknolojisini çalıştırabildiğini kanıtladı. Gambetta, Spectrum’un dahili programlama dili Sinclair TEMELBilgisayar, öğesini kullanarak parlak, ışın izlemeli bir çerçeve oluşturdu.

Konuya girmeden önce ZX Spectrum’un sonundan bahsetmemiz gerekiyor. Bu cihazın işlemcisi günümüz bilgisayarlarından yaklaşık 1000 kat daha yavaştır, toplam 48 KB RAM’e sahiptir, yalnızca 15 renk görüntüleyebilmektedir ve 256×176 çözünürlüğe sahiptir. Cyberpunk 2077’den güzel, gerçekçi bir ekran görüntüsü görmeyi bekliyorsanız, bunun olmayacağını söylemeye gerek yok, ancak elde edebileceğiniz şey, şaşırtıcı derecede ayrıntılı gölgelere sahip üç renkli 3 boyutlu nesnenin hareketsiz bir görüntüsüdür.

1980’lerde bilgisayarlar ışınların ne olduğunu bilmiyordu.

Gambetta tüm süreci web sitesindeki ayrıntılı bir makalede anlattı. Ancak kısaca söylemek gerekirse, Sinclair BASIC’e bir ışın izleme kodu aktardıktan ve daha yüksek çözünürlüklerde ve optimizasyonlarda çok sayıda test yaptıktan sonra, cihazın ışın izleme yeteneğine sahip olduğunu doğruladı.

Ancak Cyberpunk 2077 oynamak için hurda mağazalarında Sinclair bilgisayarları aramaya başlamadan önce sizi uyarmamız gerekiyor. Sinclair’in bu ışın izleme sürecinin 1 karesini oluşturmak için 17 saate ihtiyacı var. Bu, saniyede yaklaşık 0,000016 kareye karşılık gelir. Yani CD Projekt Red, Cyberpunk 2077’yi SinclairZX Spectrum’a uyarladıysa, Oyunun tamamlanması 300-500 milyon yıl sürebilir . Ancak 1980’lerde tasarlanan bir bilgisayarın, 42 yıl sonra icat edilen bir teknolojiyi hem donanım hem de dahili işletim sistemiyle çalıştırabilecek altyapıya sahip olması, Spectrum bilgisayarların neden bu kadar itibar gördüğünü bir kez daha açıklıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu